מטבח לגבוהים ומטבח לנמוכים

זו לא בדיחה 🙂 תתפלאו לשמוע, אבל לגובה שלכם יש תפקיד מרכזי בתכנון המטבח.

רוב המטבחים בנויים בהתאמה למשתמשים בעלי גובה ממוצע של 170 – 180 ס"מ. נמליץ כאן על כמה דברים שיש לשים לב אליהם כשמתכננים מטבח לאנשים גבוהים או נמוכים:

לגבוהים:

  1. בארונות העליונים מעל השיש, לא לשים דלתות גדולות מידי, או בכלל רצוי שהחזיתות יהיו קלאפות שיכולות בקלות להתרומם מעל לראש כדי שלא יתנגשו בהם, וכן לא לעשות את הארונות העליונים מעבר לעומק של 30 ס"מ כדי למנוע את מצב ה'אאוץץץ' לא ראיתי את הדלת / את הפינה של הארון.
  2. המרחק בין משטח העבודה לארונות העליונים צריך להיות גבוה דיו כדי לא להסתיר את השיש כשעובדים על המטבח, וכדי שתהיה אפשרות להתכופף לכיור (דבר שאנחנו עושים משום מה) בלי לדפוק את הראש בארונות העליונים. לרוב 60 ס"מ יספיקו.
  3. השיש צריך להיות בגובה מתאים. לרוב האנשים גובה העבודה הנוח הוא בין 89 ל90 ס"מ, לאנשים גבוהים במיוחד צריך משטח עבודה גבוה יותר. כדי למדוד בצורה מדוייקת יותר אפשר לעמוד זקוף עם הידיים בצדדים כשהמרפקים צמודים לגוף, ואת כפות הידים להציב במקביל לרצפה כאשר פרק היד האמצעית עומדת בזוית של 45 מעלות, ואז למדוד את המרחק מהרצפה ועד לכף היד (כמו באיור המצורף).
  4. לפעמים יפה יותר למקם את הידיות של מגירות המטבח במרכז החזית. אם המשתמשים גבוהים זה קושי משמעותי יותר להגיע עם היד עד למרכז המגירה התחתונה, ולכן עדיף למקם את הידיות בחלק העליון של החזית.
  5. אפשרי לעשות את הארונות העליונים גבוהים יותר, וזה עדיין יהיה פרקטי ונגיש.
  6. חובה לעשות את הסוקל (הפאנל שמתחת לארונות המטבח התחתונים) שוקע פנימה לפחות כ5 ס"מ, אם לא יהיה בלתי אפשרי לאדם גבוה לעמוד ולעבוד צמוד לשיש, כי בהונות רגליו יתקעו בסוקל.

לנמוכים:

  1. בארונות עליונים עם קלאפה, חשוב לשים לב שהחזית לא מתרוממת בפתיחה יותר מידי ואז יצטרכו לעלות על כסא כדי להגיע אליה. במקום זה בחלק מהמקרים עדיף לעשות דלתות עם צירים שנפתחות הצידה, ובמקרים אחרים אפשרי לעשות קלפה עם מגביל פתיחה שבמקום שתפתח ל110 מעלות או יותר, תעצר ב75 או ב90 מעלות. לעיתים כדאי לשקול קלאפה חשמלית שיכולה להסגר בלחיצת כפתור.
  2. צריך למקם את הארונות העליונים מעל השיש לא גבוה מידי, ובפרט אם משתמשים במתקן לייבוש כלים (כל פעם שמרימים צלחת רטובה למתקן ייבוש נוזלת טיפת מים לתוך השרוול עד לבית השחי… מכירים את זה? לא נעים…).
  3. אם מתכננים ארונות עליונים גבוהים, רצוי לעשות מדפי זכוכית כדי שיהיה אפשר לראות את תכולת המדף מלמטה (במקום להביא כל פעם כסא כדי לבדוק אם יש את הכלי הנדרש על המדף).
  4. משטחי העבודה צריכים להיות מותאמים לגובה, בפרט אם מדובר באנשים מתחת לגובה 160 ס"מ – העבודה במטבח עלולה להיות מאד מעייפת אם השיש יהיה בגובה רגיל של 90 ס"מ. וכן את הכיור כדאי למקם יחסית קרוב יותר לשפה הקדמית של השיש ולא יותר מידי אחורה. אם לא – כל פעם להוציא משהו מהכיור יהיה מאמץ.
  5. יש אפשרות לשלב מדרגה נשלפת בסוקל של המטבח, כדי להגיע לארונות העליונים, יכול להיות שימושי אם שוטפים כלים ותולים אותם לייבוש במתקן בארון מעל הכיור. אפשרות נוספת היא שימוש במתקן אלמגוב שנשלף כלפי מטה (מיושן? נכון. אבל עובד).
  6. את הדברים שנמצאים בשימוש יום יומי יש למקם בארונות נגישים ולא גבוהים מידי. בארונות הגבוהים ניתן לשים כלים שפחות שימושיים ביום יום.

מה עושים כשאחד מבני הזוג גבוה מהשני? שאלה טובה. חלק מהפתרונות פה יעזרו לגבוהים או נמוכים, ולא יפריעו לאחרים.

לגבי משטחי עבודה – לא כל משטחי העבודה חייבים להיות באותו גובה, אפשר לתכנן שחלק מהשיש יהיה בגובה 92 ס"מ, וחלק אחר רק 85. במקרה למשל שהאשה שהיא בגובה ממוצע עובדת בעיקר במטבח (נודה על האמת יותר נפוץ…) והבעל גבוה במיוחד ועובד במטבח רק מידי פעם, אפשר לעשות קרש חיתוך גדול ועבה במיוחד שזה יהיה משטח העבודה של הבעל הגבוה, ובשאר הזמן הקרש יהיה מונח בצד.

עוד סיבה מדוע חשוב שחברת המטבחים אליהם אתם פונים לבנות את המטבח תהיה גמישה להתאים לכם פתרונות המותאמים למי שאתם. אצלנו בהחרשיה אנחנו יכולים להתאים לכם מטבח גם לגובה שלכם.

אהבת את המאמר? תענוג! נשמח אם תבחר/י לשתף :)

ידע שווה כסף!

הרשמו לקבלת עדכונים מהבלוג בכדי לקבל עדכונים על מאמרים חדשים

מאמרים נוספים

כותרת למאמר

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו

למאמר המלא »

אנחנו כאן למענכם

לכל שאלה או יעוץ אל תהססו לפנות אלינו

אוטוטו קבענו :)

מלאו פרטים ואנחנו מרתיחים את המים לקפה